Postnords åtgärder skapar förluster för småföretag och landsbygdsområden
Det är en djupt rotad tradition i Sverige att betrakta postservice som en grundläggande rättighet, tillgänglig för varje individ var de än befinner sig i landet.
Därför är det med stor besvikelse vi noterar att Postnord, som har monopol på spårbara småförsändelser genom varubrev, har beslutat på ett sätt som negativt påverkar småföretag och kunder i mindre stadsområden.
Fiaskot med Postnords varubrev.
Postnord har nyligen beslutat att begränsa mottagningen av varubrev till endast postkontor och sådana finns bara i städer.
Denna bild utgör en annons.Klicka på bilden för att genomföra din beställning.
Följaktligen är företag som säljer små och lätta produkter nu tvungna att förlita sig på dyrare paketförsändelser för att kunna erbjuda spårbarhet till deras kunder.
Ett beslut som inte bara ökar kostnaderna för företagen utan även för konsumenten.
Det handlar inte enbart om stigande kostnader.
Det är en fråga om den grundprincip att varje medborgare ska ha lika tillgång till posttjänster.
Landsbygden, som redan kämpar med otillräckliga tjänster, utsätts åter för en orättvis situation.
Småföretag som behöver skicka sina varor på ett ekonomiskt och spårbart vis drabbas hårt av detta.
Nu måste de bestämma sig för att antingen täcka de ökade kostnaderna själva eller att låta kunderna betala mer.
Båda dessa vägar är ohållbara i längden och riskerar att försvaga konkurrenskraften hos svenska företag.
Det är också en fråga om rättvisa.
Postnord är ett företag som ägs av svenska staten och ska därför agera i allmänhetens intresse.
Att göra det svårare för en stor del av befolkningen att få tillgång till grundläggande posttjänster strider mot denna princip.
Det är viktigt att alla områden i Sverige erbjuds lika förhållanden för handel och kommunikation.
Det är uppseendeväckande att Postnord redan innehar ett utlämningsnät för paket som skulle kunna distribuera varubrev, om de erhöll riktlinjer.